Pidimme kunnanvaltuuston kokouksen. Asialistalla oli Hotelli Keitelerannan kiinteistön ostaminen. Kuntamme tarvitsee kuumeisesti tiloja sortuvan kunnanvirastomme väistötiloiksi.
Perussuomalaisten Keiteleen valtuustoryhmä oli toista mieltä. Kiinteistökaupasta puhuttiin itse kokouksessa vähemmän. Enemmän puhuttiin turvapaikanhakijoista ja yritystoiminnasta.
Kuten lehdistä olemme lukeneet, kunnan intressinä oli ja on hankkia useampia vuosia tyhjillään ollut kiinteistö kunnan virastotiloiksi. Kuitenkin siten, että ensi sijassa tilat vuokrattaisiin maahanmuuttoviraston käyttöön. Maahanmuuttovirasto ja SPR järjestävät tiloihin turvapaikanhakijoiden hätämajoitustilat, joista kunta saa rahaa niin, että ovista ja ikkunoista pursuaa.
Tällä yhtälöllä kiinteistökauppa rahoitetaan (maahanmuuttoviraston ylläpitokorvaukset turvapaikanhakijoista). Sitten kun tilat vapautuvat, ne remontoidaan. Saamme kunnalle hulppeasti lisätilaa virastokäyttöön. Jos ne ovat sellaisessa kunnossa, että remontointi on kannattavaa.
Kokouksessahan kuultiin hämmentävä kommentti "jos tilat menevät tosi huonoon kuntoon niin voihan sen Keitelerannan purkaa". Perkules. Suojeltu rakennus. Voiko sen purkaa, kun se menee huonoon kuntoon.
Alla vastaesityksemme. Tehdystä päätöksestä jätimme eriävän mielipiteen.
---
KEITELERANNAN OSTAMINEN 19.10.2015
Kunnanvaltuusto
37 §
Vastaesitys kunnanhallituksen päätösesitykseen
kunnanvaltuustolle:
Perussuomalaisten
valtuustoryhmä esittää päätösesityksen hylkäämistä.
Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää, ettei
Keiterannan kiinteistökauppaan ryhdytä. Täten myöskään investointiosan
200 000 euron määrärahalisäystä ei
tarvita.
Perustelut
vastaesitykselle:
1) Keiteleen
kunnan ryhtyminen Hotelli Keitelerannan kiinteistökauppaan on vastoin yhteisesti hyväksyttyä kiinteistötoimen strategiaa. Tekninen
lautakunta on kokouksessaan 25.9.2013 pykälässä 27 § TEKNISEN LAUTAKUNNAN
VAKANSSIEN KOKONAISTARKASTELU linjannut kiinteistötoimen strategiaa
seuraavasti: ”Keiteleen kunnan
rakennuskantaa tulee pienentää. Tämä on ainut järkevä tapa pienentää
kustannuksia pitkällä aikavälillä. Rakennuskannan pienentäminen voi tapahtua
myymällä rakennuksia, purkamalla rakennuksia tai luopumalla niistä muulla
tavoin. Kunnan kannattaa keskittyä omassa toiminnassaan tarvitsemiinsa
rakennuksiin. Tilojen käyttöastetta tulee nostaa.”
Tämä
samainen teknisen lautakunnan päätösasia 27 § (25.9.2013) kiinteistöstrategialinjauksineen
on hyväksytty sittemmin kunnanhallituksessa
ja –valtuustossa.
Nyt olemme
kuitenkin hankkimassa merkittävässä määrin lisää
kiinteistömassaa, jonka kaikkinainen kunto ja tarkoituksenmukaisuus ei ensisijassa palvele kunnan
perustoimintoja.
Päätösesityksessä
(päätösesityksen toisessa kappaleessa) selvitetään nykyisten
kunnanvirastotilojen heikkoa kuntoa sekä kerrotaan kartoitetun korvaavia tiloja, ollen yhtenä vaihtoehtona Hotelli
Keiteleranta.
Mitä lienevät olleet muut kartoitetut tilat?
Missä ja miten tätä korvaavien
tilojen kartoitustyötä on tehty? Työtä lienee tehty virkatyönä, koska ainakaan teknisen
lautakunnan työlistalla tätä kartoitustyötä ei ole näkynyt.
Luovuttaessa
kunnanvirastotiloista ja heikkokuntoisista lisärakennuksista (B- ja
C-rakennukset) voidaan toimintoja; toimistohuoneita ja kokoustiloja siirtää
olemassa oleviin, osin vajaakäytöllä oleviin tiloihin. Kokouksia voidaan pitää
esim. yhtenäiskoululla, teknisen osaston uusissa tiloissa (”Rakennus-Pekan”
tilat) tai terveyskeskuksen uusituissa kokoustiloissa. Toimistotilaa voidaan
rakentaa esim. vuokrataloyhtiöiden vaikeasti asutettaviin huoneistoihin.
Valtuustosali
ei tietenkään ole oikea paikka tehdä tätä kiinteistöjen vaihtoehtoisen käytön
kartoitustyötä mutta on kysyttävä, miksi luottamushenkilöitä ei ole lainkaan osallistettu esittelytekstissä
mainittuun ”kartoitukseen”, saati
että ”kartoituksesta” olisi edes tiedotettu.
2) Nyt
aiotun kiinteistökaupan kohteena oleva Hotelli Keiteleranta on
kuntoselvityksiin pohjaten tekniikaltaan vanhentunut sekä yleiskunnoltaan tyydyttävä, osin jopa heikko. Tulevaisuudessa kiinteistöön arvioidut remonttitarpeet
ovat satojen tuhansien eurojen luokkaa, joissakin kunnan sisäisissä arvioissa
on vilahdellut 500 000 euron
hintalappu.
Ryhtyessämme
tällaiseen riskialttiiseen kiinteistökauppaan ja merkittäviin
remonttikustannuksiin sitoutumalla romutamme voimassa olevan investointisuunnitelman. Miten voisimme
perustella remontit Hotelli Keitelerannassa, kun tällä hetkellä rahat ovat
tiukalla esim. kaavateiden kunnostuksen
tai vuokrahuoneistojen remonttien
suhteen.
3) Esittelytekstissä
mainitaan useiden tahojen olleen kiinnostuneita Hotelli Keitelerannan
ostamisesta. Kunnan intressit kiinteistökauppaan vauhdittuivat vasta kun ”useita tahoja” ilmaantui. Onko kunnan
tehtävänä olla kilpailemassa yritystoimintaa perustamassa olevien tahojen
kanssa. Eikö kunnan interessi olisi paremminkin olla tukemassa ja kannustamassa tänne aikovia yrittäjiä
ja yrityksiä, kuin olla ostelemassa
kiinteistöjä omiin tarkoitusperiin. Edelleenkin kiinteistön kunnon ollessa
arvoitus, on jopa vastuutonta saattaa kuntalaiset veronmaksajina alttiiksi
lyhytnäköiselle riskibisnekselle. Kaavailtu käyttö turvapaikanhakijoiden
hätämajoitustiloina ei ole ongelmatonta – nyt esitetty tulijoiden määrä (100
hlöä) suhteessa käytössä oleviin tiloihin ja tilojen kuntoon aiheuttaa
käyttöpaineen, joka luo suuria riskejä kiinteistön talotekniikan kestokyvylle.
Yrittäjä ottaa näissä tilanteissa aina riskin – kunnan tehtävä ei ole toimia yrittäjänä ja riskinottajana, varsinkaan kun tämä tapahtuu velka- tai verorahoilla.
Edellä
mainittuihin seikkoihin vedoten, Perussuomalaisten
Keiteleen valtuustoryhmä esittää päätösesityksenä olevan Hotelli Keitelerannan
kiinteistökaupan hylkäämistä ja hankkeeseen liittyvän lisämäärärahaesityksen perumista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti